Sponsoring sportowy wart już przeszło miliard złotych. Króluje jedna dycyplina

1 tydzień temu 6
Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.

fot. Pixabay fot. Pixabay

Wartość sponsoringu sportowego w 2024 roku wyniosła - według wyliczeń i analiz agencji Sponsoring Insight – 1,457 mld zł. Dla porównania - w 2015 roku było to 836,6 mln zł.

Na przestrzeni tych 10 lat udział sponsoringu sportowego na tle rynku reklamowego wzrósł z 10,08 proc. w 2015 roku do 11,21 proc. w 2024 roku. 

Najwięcej na sponsoring piłki nożnej

Największy udział w wydatkach na sponsoring ma piłka nożna - 34,4 proc. (wobec 37,5 proc. w 2023 roku). Drugie miejsce należy do siatkówki z udziałem 18,9 proc. (tyle samo było w 2023 roku). Podium zamyka koszykówka z udziałem 8,3 proc. (rok wcześniej 8,7 proc.).

Kolejne miejsca zajmują: piłka ręczna (5,9 proc.), ruch olimpijski (4,5 proc.), obiekty sportowe (3,7 proc.), żużel (3,3 proc.) i tenis ziemny (2,4 proc.). 

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Sektor energetyczno-paliwowy odpowiada za ponad ⅓ wydatków na sponsoring

Największy udział w wydatkach na sponsoring sportowy ma branża energetyczno-paliwowa - 34,2 proc. Tuż za nią plasuje się branża FMCG z udziałem na poziomie 7,6 proc. Podium zamyka branża zakładów wzajemnych/gier losowych z udziałem 7,2 proc.

Na kolejnych miejscach znajdują się: wydobycie i przetwarzanie surowców naturalnych (5,7 proc.), branża budowlana (5,1 proc.), finanse (4,6 proc.), odzież i obuwie sportowe (4,3 proc.), handel (3,5 proc.), transport i logistyka (3 proc.), IT (3 proc.).

Wśród Top20 marek, które najwięcej wydają na sponsoring sportu są: 4F, Enea, Fortuna, Grupa Azoty, Inpost, JSW SA, KGHM, Krajowa Grupa Spożywcza, Asseco, Totalizator Sportowy, PGE, Orlen, PKO BP, Plus, Betclic, STS, Suzuki, Tarczyński, Tauron, Węglokoks. 

Co napędzało sponsoring sportu?

Agencja Sponsoring Insight wskazała kluczowe wydarzenia kreujące dynamikę rynku sponsoringu sportowego. Było to m.in. zmiana w strukturze partnerów Igi Świątek (nawiązanie przez tenisistkę współpracy z takimi markami, jak Infosys, Lego), kampanie reklamowe przed igrzyskami olimpijskimi w 2024 roku (olimpijskie wydanie “Vogue Polska”, kampania “Plus odlicza do igrzysk olimpijskich”), tzw. brand teams na igrzyska olimpijskie (np. Inpost i Natalia Kaczmarek, Lotto Drużyna Marzeń, akcja Oshee z gwiazdami polskiego sportu), akcje wokół Euro 2024 (Szymon Marciniak i Remington, Lancerto i Michał Probierz), rosnąca rola sektora FMCG w sporcie (4Move partnerem polskich piłkarzy, Dr Witt partnerem Tour de Pologne oraz Ekstaklasy), ekspansja komunikacyjna marki Decathlon (sponsoring Tour de Pologne, Polskiej Ligi Siatkówki, współpraca z Przemysławem Frankowskim), zmiana sponsora tytularnego I ligi piłki nożnej - został nim Betclic

Przeczytaj źródło