Po co markom podcasty? „Medium eksperckie, wiarygodne i merytoryczne”

1 tydzień temu 7
Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.

fot. Unsplash fot. Unsplash

W Polsce rośnie dynamicznie popularność podcastów, które stają się coraz bardziej masowym medium. Raport „Słuchacz podcastów w Polsce” Grupy Eurozet i Publicis Groupe pokazuje, że już 8,4 miliona Polaków słucha podcastów co tydzień, a ich miesięczny zasięg sięga niemal 11 milionów. Statystycznie więc, co trzeci Polak jest słuchaczem jakiegoś podcastu. Dynamicznie rośnie też liczba tzw. heavy userów podcastów - z 4,4 mln w 2020 do 8,4 mln w 2024 roku.

Szacunki grupy eMarketer wskazują, że globalnie liczba słuchaczy podcastów na całym świecie sięga już 547 mln osób (dane za 2024 rok), co oznacza wzrost o blisko 8 proc. rok do roku. Według prognoz trend będzie tylko rósł – do 2027 r. liczba słuchaczy podcastów na całym świecie wyniesie 652 mln.

Marketingowy potencjał podcastów

Podcasty są także coraz chętniej wykorzystywane w marketingu. Jak wskazuje Michał Dobrzański, dyrektor działu analiz i wsparcia biura reklamy Grupy Eurozet, w ubiegłym roku aż 72 proc. odbiorców miało kontakt z reklamą w podcastach. 

Co ważniejsze, trzy czwarte z nich akceptuje sponsoring jako naturalny element audycji. To najwyższy poziom akceptacji wśród formatów reklamowych w podcastach – mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Michał Dobrzański, jeden z pomysłodawców kategorii „Marka zlecająca bądź sponsorująca podcast” w konkursie Podcast Roku imienia redaktora Janusza Majki.

W ocenie naszego rozmówcy podcasty wyróżniają się też na tle innych mediów pod względem cech kluczowych dla reklamodawców.

Z naszych badań wynika, że to medium uchodzi za najbardziej eksperckie, wiarygodne i merytoryczne. Słuchacze wybierają je właśnie po to, by zdobywać wiedzę i zgłębiać specjalistyczne tematy. W tych obszarach podcasty mają wręcz miażdżącą przewagę nad innymi formatami. Rośnie regularność ich słuchania, liczba stale słuchanych audycji, a także preferowana długość odcinków. I właśnie dlatego coraz więcej marek zaczyna postrzegać podcasty nie jako chwilowy trend, ale jako strategiczny kanał komunikacji – wyjaśnia menadżer Grupy Eurozet.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Tomasz Majka, organizator konkursu Podcast Roku, dodaje: Widzimy, że marki nie tylko coraz chętniej sięgają po format (podcastu), ale także wykorzystują go w coraz bardziej nowatorski sposób, wykraczając poza tradycyjne schematy. Dotychczasowe edycje pokazały, że najbardziej doceniane są projekty, które wychodzą poza schematy reklamowe i oferują słuchaczom realną wartość merytoryczną lub angażującą formę narracji.

Jako przykład wskazuje nagrodzony w 2024 roku w kategorii „Marka zlecająca bądź sponsorująca podcast” projekt mBanku "Jazgot", nazwana przez jury "powieścią audio na wyższym poziomie sztuki produkcji audio".

Krzysztof Drozd, który z ramienia mBanku odpowiadał za projekt podcastu „Jazgot”, w rozmowie z Wirtualnemedia.pl mówi, że miał on głównie wymiar edukacyjny. 

– Już dekadę temu jako pierwszy bank w Polsce, na szeroką skalę rozpoczęliśmy edukację klientów w zakresie bezpieczeństwa. Jednak są mechanizmy, które warto wyjaśnić w bardziej rozbudowany sposób, by odbiorcy mogli dokładnie poznać, jak działają mechanizmy oszustów. Forma kryminalnego serialu audio była do tego idealna. Pozwala opowiedzieć historię w sposób emocjonalny i realistyczny, co zwiększa szansę na zrozumienie mechanizmów oszustwa i empatię wobec ofiar. W pierwszym sezonie szczegółowo skupiliśmy się na metodzie na fałszywą inwestycję. Scenariusz napisał Łukasz Orbitowski, a narratorem był Jarosław Kuźniar. Nieocenionym wsparciem merytorycznym przy tworzeniu historii byli również ekspertki oraz eksperci mBanku ds. bezpieczeństwa – opowiada specjalista ds. relacji z mediami w mBanku.

Niewykluczone, że w przyszłości nadal będziemy sięgać po podcasty jako narzędzie edukacji i budowania świadomości nie tylko w obszarach związanych z bezpieczeństwem finansowym i cyfrowym – konkluduje Krzysztof Drozd.

Najlepsze podcasty firm można zgłaszać do konkursu Podcast Roku imienia redaktora Janusza Majki. Wirtualnemedia.pl objęły konkurs patronatem medialnym.

W tegorocznej edycji przyjmowane są zgłoszenia w następujących kategoriach: 
1. Polityka, społeczeństwo, gospodarka 
2. Lifestyle, kultura, hobby 
3. Nauka, edukacja, technologie
4. Kryminał
5. Debiut
6. Marka zlecająca bądź sponsorująca podcast

Zgłoszenia do konkursu dla Twórców pod tym LINKIEM

Przeczytaj źródło