Nawet zawodowi kierowcy o tym nie pamiętają. Wtedy rowerzysta ma pierwszeństwo

5 godziny temu 4
Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.

Wielu rowerzystów mylnie uważa, że przysługują im takie same prawa jak pieszym. Skutkuje to ryzykownymi sytuacjami, gdy z dużą prędkością wjeżdżają na przejazd rowerowy, zakładając, że mają pierwszeństwo, choć w rzeczywistości jeszcze go nie posiadają.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Rowerzyści i piesi nie mają takich samych praw na przejściu

Przepisy nie wymagają od rowerzysty zatrzymania się przed przejazdem, jednak nakładają na niego obowiązek zachowania szczególnej ostrożności. Oznacza to, że cyklista powinien zwolnić i dokładnie ocenić sytuację na drodze przed wjazdem na przejazd.

W myśl obecnie obowiązujących przepisów kierowca samochodu ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa rowerzyście, kierującemu hulajnogą elektryczną czy urządzeniem transportu osobistego, który znajduje się już na przejeździe.

Czy rowerzysta ma pierwszeństwo, gdy auto skręca w jego stronę?

Nieco inaczej sytuacja wygląda, gdy kierowca skręca w lewo lub w prawo, przecinając ścieżkę.

„Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa” — czytamy w ustawie "Prawo o ruchu drogowym". W tym przypadku rowerzysta, który nawet tylko zbliża się do przejazdu, ma pierwszeństwo.

Jak rowerzyści mają pokonywać przejazdy dwuetapowe?

Wysepka dzieląca dwuetapowy przejazd rowerowy sprawia, że każda z jego części traktowana jest jako osobny przejazd. Rowerzysta musi więc uzyskać pierwszeństwo osobno na każdym z odcinków. Jednocześnie warto przypomnieć, że za przejeżdżanie rowerem po przejściu dla pieszych grozi mandat w wysokości nawet 100 zł. Cykliści nie muszą zsiadać z jednośladów wyłącznie na przejazdach rowerowych.

Tylu rowerzystów miało wypadek w Polsce w ubiegłym roku

Jak wynika z policyjnych statystyk, tylko w 2024 r. w Polsce rowerzyści uczestniczyli w ponad 3,7 tys. wypadków drogowych, w których zginęło 169 cyklistów, a ponad 3,4 tys. zostało rannych. Do głównych przyczyn należą nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu oraz nieprawidłowe przejeżdżanie przejazdu dla rowerzystów.

Przeczytaj źródło