Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
Raport „Digital News Report 2025” przygotowany przez Reuters Institute to prawdziwa skarbnica wiedzy na temat zachowania użytkowników internetu na świecie jeśli chodzi konsumpcję mediów. Ciekawie przedstawiają się w nim między innymi wyniki pokazujące, które media są głównym źródłem informacji w zależności od wieku.
Zobacz: Zła wiadomość dla wydawców stawiących na paywall. Rynek mógł już osiągnąć sufit
Podium pozostaje bez zmian
Niezależnie od wieku pierwsze trzy, najważniejsze źródła pozyskiwania informacji to social media, serwisy i aplikacje informacyjne oraz telewizja. Oczywiście w grupie najmłodszych (18-24 lata) największy udział mają social media (44 procent wskazań jako główne źródło informacji), w przeciwieństwie do grupy silversów (powyżej 55 lat), których 48 procent traktuje telewizję jako główne źródło informacji.
Warto zwrócić uwagę, że w badaniu różnice w korzystaniu ze stron i aplikacji informacyjnych nie są specjalnie duże. 29 procent użytkowników w wieku 35-44 i 45-54 wskazało to źródło jako najważniejsze, ale dla 22 procent ankietowanych z grupy wiekowej 18-24 również wymienione źródła są priorytetem.
Warto pamiętać, że trzy czołowe źródła w mniejszym lub większym stopniu są oparte o treści w formacie wideo. Z każdym rokiem granice pomiędzy nimi się zacierają i raczej należy rozpatrywać je jako wspierający się wzajemnie ekosystem, którego celem jest dotarcie do jak największej grupy odbiorców, w zależności od ich preferencji względem formatów czy również wieku.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej
Radio przed prasą i podcastami. Asystenci AI pojawiają się na horyzoncie
Wszystkie te źródła informacji mają o wiele mniej wskazań niż telewizja, social media czy serwisy WWW, ale nie oznacza to, że powinny być ignorowane. Co ciekawe, respondenci w wieku 18-24 częściej wskazywali prasę jako główne źródło informacji niż ci w wieku 45-54 lat.
Już 3 procent najmłodszych wskazało czatboty i asystentów AI jako główne źródło informacji. Taki sam wynik w tej grupie osiągnęły podcasty, 4 procent, czyli niewiele więcej wskazań padło na prasę oraz radio.
Prasa, podcasty i czatboty charakteryzują się tym, że są to źródła, po które sięgamy intencjonalnie w poszukiwaniu bardzo konkretnych treści. Nie skaczemy po podcastach jak po kanałach telewizyjnych, tylko wybieramy je świadomie. Podobnie jest z prasą czy czatbotami i asystentami AI, w które wpisujemy bardzo konkretne zapytania.
Zobacz: Tym mediom ufamy najbardziej. Na czele RMF FM, w górę TVP
Jakich wyników możemy spodziewać się w przyszłych latach? [Opinia]
Na pewno zmniejszenia różnic pomiędzy poszczególnymi grupami wiekowymi. Będzie to wynikało z coraz większej adaptacji nowych technologii oraz kanałów przez starsze grupy. Ciągle też następuje naturalna wymiana pokoleniowa.
Z czołowej trójki telewizja zapewne będzie coraz bardziej wtapiać się w social media i serwisy oraz aplikacje, które nie są linearne, a to duża ich przewaga.
Należy się też spodziewać, że częściej jako główne źródło informacji będą wskazywane czatboty. Pytanie tylko brzmi, kosztem którego ze źródeł. Prasa, radio czy podcasty dalej będą miały znikomy procent wskazań jako główne źródło informacji, ale ich istotność nie spadnie z powodu intencji, które stoją za ich wyborem, czyli chęci pogłębienia wiedzy z bardzo konkretnych obszarów.