Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
- Inwestycja obejmuje budowę 18 km trasy Via Carpatia z 15 estakadami, a filary największej osiągną 27 m wysokości
- Realizacja projektu o wartości ponad 1,5 mld zł potrwa do II kwartału 2027 r
- CINEA dofinansuje projekt w wysokości 85 proc., zapewniając wsparcie finansowe na poziomie 326 mln euro
- Via Carpatia jest kluczowym elementem europejskiej sieci transportowej, łączącym pięć polskich województw na odcinku 700 km
Wojewoda Podkarpacki zatwierdził decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla odcinka drogi ekspresowej S19 między Duklą a granicą państwa w Barwinku. Decyzja, uzyskując rygor natychmiastowej wykonalności, pozwala na szybkie rozpoczęcie prac budowlanych.
Droga S19. Prace budowlane zaczynają się na 18-kilometrowym odcinku
Projekt dotyczy budowy ponad 18 kilometrów trasy ekspresowej Via Carpatia. Zadanie, realizowane przez firmę Polaqua, wyceniono na ponad 1,5 mld zł. Plac budowy ma być niezwłocznie przekazany wykonawcy, który przewiduje zakończenie prac do II kwartału 2027 r. Odcinek będzie realizowany w systemie „Projektuj i buduj”, co oznacza, że wykonawca przygotował dokumentację techniczną wymaganą do uzyskania decyzji ZRID.
Rygor natychmiastowej wykonalności daje możliwość rozpoczęcia prac bez dalszych opóźnień. W pierwszej kolejności przeprowadzone zostaną inwentaryzacje geodezyjne, przyrodnicze i dotyczące dróg, a także rozpoznania środowiskowe i działania saperskie. Układ geologiczny i bliskość granicy ze Słowacją sprawiają, że jest to wymagająca inwestycja pod względem technicznym.
S19 Dukla - Barwinek mapaGDDKiA
Wypłaty odszkodowań za przejmowane nieruchomości
Decyzja ZRID precyzuje obszar pod inwestycję, jednocześnie uruchamiając procedury odszkodowawcze za grunty przejęte na rzecz Skarbu Państwa. Postępowania administracyjne w tej sprawie prowadzi Wojewoda Podkarpacki. Zgodnie z obowiązującymi przepisami wartość nieruchomości zostanie oszacowana przez niezależnych rzeczoznawców, co będzie podstawą decyzji odszkodowawczej. Po jej uprawomocnieniu właściciele działek otrzymają od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) rekompensaty w terminie do 14 dni.
„Plac budowy niezwłocznie przekażemy wykonawcy, który w pierwszej kolejności przeprowadzi niezbędną inwentaryzację geodezyjną, przyrodniczą, a także inwentaryzację dróg publicznych i obiektów kubaturowych” — podkreślono w komunikacie GDDKiA.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoWęzeł Barwinek i wymagające warunki geologiczne
Odcinek drogi ekspresowej S19 między Duklą a Barwinkiem będzie obejmował budowę 15 estakad, z których najdłuższa, rozpięta nad doliną, osiągnie długość 1100 m i wysokość filarów 27 m od poziomu terenu. Powstaną również obiekty inżynierskie, takie jak wiadukty drogowe, przejścia dla zwierząt czy miejsca kontroli i ważenia pojazdów.
Zaplanowano również przebudowę dróg kolidujących z inwestycją, infrastruktury technicznej, cieków wodnych oraz urządzeń melioracyjnych. Pomimo trudnych warunków geologicznych trasa ma być wyposażona w elementy bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD) i ochrony środowiska.
Dofinansowanie w ramach instrumentu „Łącząc Europę”
Realizacja odcinka S19 między Duklą a Barwinkiem otrzymała wsparcie finansowe od Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA). Grant Agreement (GA) przewiduje dofinansowanie w wysokości 85 proc. kosztów tego projektu, w tym wykupu gruntów. Dla inwestycji szacowano pomoc w kwocie 326 mln euro.
Stan realizacji szlaku Via Carpatia na Podkarpaciu. Mamy najnowsze dane
Droga Via Carpatia na Podkarpaciu ma docelowo obejmować ok. 170 km, z czego kierowcy już korzystają z 82 km odcinka między Lasami Janowskimi a Rzeszowem Południe. Pozostałe fragmenty są na różnych etapach realizacji, w tym na etapie budowy, uzyskiwania decyzji ZRID lub opracowywania dokumentacji technicznej.
Via Carpatia, której polska część wynosi ok. 700 km, łączy pięć województw: podlaskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Inwestycja jest kluczowym elementem europejskiej sieci transportowej, w której drogi ekspresowe S19, S16 i S61 odgrywają strategiczną rolę dla usprawnienia komunikacji i rozwoju regionalnego.
Droga S19 Krosno — Miejsce PiastoweGDDKiA