Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
Szybki rys historyczny. Autocentrum.pl powstało w 2000 roku w oparciu o ideę „użytkownicy dla użytkowników”. Przez 25 lat pomaga kierowcom znaleźć auto, sprawdzić ceny, usterki, dane techniczne oraz wiele innych cech samochodów. Wydawałaby się, że rok 2019 będzie dla niego przełomowy i wrzuci wyższy bieg. Tak się jednak nie stało.
Wtedy to serwis AutoCentrum.pl za 9,3 miliona złotych został przejęty przez Grupę Wirtualna Polska od Oponeo.pl. W ten sposób znalazł się w jednym garażu z takimi serwisami jak AutoKult.pl oraz WP Moto. Do Grupy należy też nieco ponad 50 proc. akcji serwisu SuperAuto.pl.
Ówczesny prezes i twarz portalu, czyli Zachar Zawadzki przestał pełnić swoją funkcję i stał się ambasadorem całego segmentu motoryzacyjnego w WP. Jednak później zniknął także i stamtąd.
– Autocentrum kojarzę najbardziej z dwóch rzeczy i jednej osoby. Ich kanału na YouTube i Zachara, który przez lata był jego twarzą. A także specyficznego stylu podsumowania samochodów. Była robiona na dwa głosy tj. “powagosław” i “luzacjusz”. Ciekawy wyróżnik – wspomina jeden z dziennikarzy motoryzacyjnych.
Miesiąc przed zmianą właściciela AutoCentrum.pl mogło pochwalić się ponad 1,4 milionem użytkowników (Mediapanel Gemius/PBI, wrzesień 2019). Potem wyglądało to tak:
- maj 2021: 2,5 mln RU
- maj 2022: 2,3 mln RU
- maj 2023: 2,3 mln RU
- maj 2024: 1,4 mln RU
- maj 2025: 1,3 mln RU
Po akwizycji informowano, że „na bazie AutoCentrum.pl zostanie przygotowany zupełnie nowy produkt sprzedażowy dla branży motoryzacyjnej oparty na modelu efektywnościowym”.
Brak aktualności
Dziś, wchodząc na Autocentrum.pl, próżno szukać nowych materiałów. Na górze stronie głównej widnieją evergreenowe teksty opublikowane ponad rok temu. Jedyną nowością jest lista tekstów, która odsyła do siostrzanego serwisu Autokult.pl. Podobnie jest na YouTube. Nie licząc jednego materiału, który ukazał się parę tygodni temu, poprzednie są co najmniej sprzed pół roku. A to kanał z 309 tys. subskrybentów i – dawniej – zaangażowaną społecznością. Każdy miesiąc braku aktywności sprawia, że trudniej będzie go odbudować.
– Od momentu zakończenia współpracy ze spółką nie śledzę już na bieżąco dalszego rozwoju serwisu. Mam do niego wgląd jedynie jako zwykły użytkownik i mogę stwierdzić jedynie to, co jest dostępne publicznie, że z perspektywy odbiorcy serwis nie przeszedł w tym czasie istotnych zmian – mówi nam Zachar Zawadzki.
Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej
Ważnym elementem tej układanki są raporty finansowe Grupy Wirtualnej Polski. W tych wspomniane są wyniki SuperAuto.pl, jako tego, który w kategorii motoryzacja generuje przychody, a co za tym idzie jest istotnym elementem w całej strategii serwisów motoryzacyjnych.
O to i o miejsce serwisu w całej układance zapytaliśmy Mariusza Zmysłowskiego, szefa obszaru motoryzacji w WP.
– Wirtualna Polska rozwija kilka projektów w obszarze motoryzacji, z których każdy pełni inną, uzupełniającą się funkcję. AutoCentrum.pl jest przede wszystkim kompendium danych i opinii kierowców. To stale rozbudowywana baza modeli, wersji silnikowych i recenzji użytkowników sprawia, że serwis jest naturalnym punktem odniesienia przy wyborze samochodu. Z kolei Autokult odpowiada za bieżącą warstwę redakcyjną: testy, newsy, poradniki czy relacje z wydarzeń. Takie rozdzielenie pozwala nam odpowiadać na pełne spektrum potrzeb użytkowników i dlatego nie wyróżniamy jednego „flagowego” serwisu, lecz dbamy o spójny ekosystem – wyjaśnia rolę AutoCentrum.pl Zmysłowski.
Jak się okazuje, nawet bez własnej silnej redakcji zapewniającej stały dopływ treści serwis wertykalny poświęcony może generować ruch.
– Mocną pozycję AutoCentrum buduje stabilny, w praktyce wyłącznie organiczny ruch (direct i SEO), którego nie zaburzają krótkotrwałe ekspozycje na stronie głównej portalu – komentuje Zmysłowski, który jednocześnie nie wspomina o SuperAuto.pl, którego struktura oraz funkcjonalności, jako serwisu są nastawione na sprzedaż nowych oraz używanych samochodów.
Zmarnowany potencjał YouTube’a
Na kanale od 2011 roku opublikowano ponad 2700 filmów, które osiągnęły ponad 227 milionów wyświetleń. Jednak jeśli spojrzymy na treści wideo od najnowszych, to widać zdecydowanie mniejszą częstotliwość publikacji w ostatnim roku, lub nawet jej wstrzymanie w ostatnich sześciu miesiącach (zaledwie 4 publikacje). YouTube Shorts, które stały się równie ważne co tradycyjne materiały wideo nie są publikowane od roku.
Dla porównania Zachar Zawadzki również prowadzi swój kanał na YouTubie publikując regularnie od dłuższego czasu co kilka dni nowe materiały – również w formie Shortsów. Zgromadził dzięki temu społeczność ponad 447 tysięcy subskrybentów.
Mariusz Zmysłowski zapewnia, że kanał YouTube AutoCentrum.pl zostanie reaktywowany i są prowadzone prace nad nowymi treściami wideo.