Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
fot. Shutterstock
Skarga wydawców do Komisji Europejskiej dotyczy funkcji AI Overviews stosowanej w wyszukiwarce Google. AI Overviews to generowane przez sztuczną inteligencję podsumowania pojawiające się pod linkami do stron internetowych, wyświetlane użytkownikom w ponad 100 krajach.Od ub.r. Google dodaje do nich reklamy.
Jak podaje Reuters, Independent Publishers Alliance, w skardze datowanej na 30 czerwca, zarzucają Google'owi nadużywanie swojej siły rynkowej w wyszukiwarce internetowej.
"Podstawowa usługa wyszukiwarki Google nadużywa treści internetowych do przeglądów AI Google w wyszukiwarce Google, które spowodowały i nadal powodują znaczne szkody dla wydawców, w tym wydawców wiadomości w postaci spadku ruchu, czytelnictwa i utraty przychodów" – czytamy w dokumencie.
Google działa na niekorzyść wydawców
Wydawcy zwracają uwagę, że Google umieszcza swoje przeglądy AI na górze ogólnej strony wyników wyszukiwania, i wyświetla w nich własne podsumowania, które są generowane przy użyciu materiałów wydawców. Podkreślają, że takie pozycjonowanie Google działa na niekorzyść oryginalnych treści wydawców.
"Wydawcy korzystający z wyszukiwarki Google nie mają możliwości rezygnacji z przetwarzania ich materiałów w celu trenowania dużego modelu językowego sztucznej inteligencji Google i/lub z indeksowania w celu podsumowania, bez utraty możliwości pojawiania się na stronie ogólnych wyników wyszukiwania Google" – napisano w skardze w skardze.
Zobacz też: Nie tylko wydawcy. Marki też tracą przez AI od Google
Brytyjski Urząd ds. Konkurencji i Rynków potwierdził otrzymanie skargi. Google broni się twierdząc, że każdego dnia wysyła miliardy kliknięć do stron internetowych wydawców.
"Nowe doświadczenia związane ze sztuczną inteligencją w wyszukiwarce umożliwiają ludziom zadawanie jeszcze większej liczby pytań, co stwarza nowe możliwości odkrywania treści i firm" – powiedział rzecznik Google.
Sygnatariuszami skargi wydawców są również Movement for an Open Web, którego członkami są reklamodawcy i wydawcy cyfrowi, oraz brytyjska organizacja non-profit Foxglove Legal Community Interest Company.
Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej
Autorzy skargi twierdzą, że konieczne jest wprowadzenie środka tymczasowego, aby zapobiec poważnym, nieodwracalnym szkodom dla konkurencji i zapewnić dostęp do informacji.
Z kolei Google twierdzi, że wiele twierdzeń dotyczących ruchu z wyszukiwarki często opiera się na bardzo niekompletnych i zniekształconych danych. "Rzeczywistość jest taka, że witryny mogą zyskiwać i tracić ruch z różnych powodów, w tym sezonowego popytu, zainteresowań użytkowników i regularnych aktualizacji algorytmów wyszukiwania" – powiedział rzecznik Google.
Google kradnie pracę dziennikarzy
Rosa Curling, dyrektor wykonawcza Foxglove zauważyła, że dziennikarze i wydawcy stoją w obliczu tragicznej sytuacji. – Niezależne wiadomości stoją w obliczu egzystencjalnego zagrożenia: przeglądów sztucznej inteligencji Google – powiedziała Reutersowi. – Dlatego w tej skardze Foxglove i nasi partnerzy wzywają Komisję Europejską, wraz z innymi organami regulacyjnymi na całym świecie, do zajęcia stanowiska – powiedziała Curling.
Dodała: – Jest wystarczająco źle, że produkty Google AI kradną pracę dziennikarzy, nie płacąc za nią. Ale co gorsza, ta skradziona praca jest następnie wykorzystywana, aby dać Google przewagę nad tymi samymi organizacjami informacyjnymi, od których ją ukradli. Przeglądy sztucznej inteligencji Google niszczą zdolność organizacji informacyjnych do docierania do czytelników online – niezależna branża informacyjna już teraz boryka się z problemami, ale grozi to jej całkowitym pogrążeniem”.
Zobacz też: AI-owy Armageddon
Carly Steven, dyrektor ds. SEO i redakcyjnego handlu elektronicznego w Mail Online, już w maju powiedziała, że witryna odnotowuje ogromny spadek współczynników klikalności z wyników wyszukiwania, gdy dostępne jest podsumowanie AI Overviews, przy czym średni współczynnik klikalności spada o 56,1 proc. na komputerach stacjonarnych i 48,2 proc. na urządzeniach mobilnych.
Wiceprezes Google, szefowa działu wyszukiwania, Elizabeth Reid, poinformowała na blogu w maju, że AI Overviews to "jedna z najbardziej udanych premier w wyszukiwarce w ostatniej dekadzie", ponieważ ludzie są "bardziej zadowoleni ze swoich wyników i częściej wyszukują".
Powołując się na wewnętrzne dane z okresu od września do kwietnia, przekazała, że na największych rynkach Google, takich jak USA i Indie, przeglądy AI "napędzają ponad 10 proc. wzrost wykorzystania Google w przypadku typów zapytań, które pokazują przeglądy AI" w porównaniu z kohortą, której nie pokazano podsumowań generowanych przez sztuczną inteligencję.