"Wstydziłam się przyznać, że nie wiem, co pacjentowi jest". Lekarze szczerze o swoich błędach

1 tydzień temu 17
Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.

Dlaczego medycy nie potrafią rozmawiać z pacjentami?

Platforma MedonetPro jest dedykowana dla medyków. Znajdziemy tam różnego rodzaju rozmowy w formie webinarów, które poruszają ważne tematy dotyczące ich pracy. Wiele z nich skupia się na relacjach z pacjentami.

Najnowszy webinar w formie MEDtalk oscyluje wokół najczęstszych błędów, które popełniają medycy w komunikacji z pacjentami. Gościniami odcinka są dr n. społ. Antonina Doroszewska, lek. Anna Rosada oraz lek. Agata Stalmach-Przygoda, które na co dzień mają do czynienia ze studentami, których uczą, jak rozmawiać z pacjentami w gabinecie medycznym.

Wykład rozpoczyna się od bardzo ważnej kwestii, a mianowicie samej przyczyny poszukiwania błędów w komunikacji. Okazuje się, że medycy nierzadko posługują się automatyzmami, działając w określony sposób. Nie potrafią zatem dostrzec przestrzeni, gdzie można cokolwiek poprawić. To jednak nie wszystko. Poznaj przyczyny, które często stoją za popełnianiem błędów w rozmowie z pacjentem, oglądając najnowszy MEDtalk.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

"Wstydziłam się przyznać, że nie wiem, co pacjentowi jest"

Błędy popełnia każdy człowiek. Nic zatem dziwnego, że zdarzają się również w relacjach medyk-pacjent, co podkreślają gościnie webinaru. Ważne jest jednak, by umieć je dostrzegać, a także wprowadzać zmiany ułatwiające komunikację, co przełoży się na lepszą opiekę medyczną. W MEDtalk wymienionych jest dziesięć najczęściej powtarzających się błędów, z których medycy mogą nie zdawać sobie sprawy. Warto obejrzeć webinar, by uświadomić sobie je wszystkie. Nie tylko te dotyczące komunikacji werbalnej, ale też niewerbalnej. Jak bowiem ważne jest ustawienie biurka i foteli w gabinecie?

To, co może zwrócić szczególną uwagę, to nieprzyznawanie się do błędów przez medyków. Nie chcą, żeby pacjenci dowiedzieli się o ich niepewności. Ten temat w ciekawy sposób zgłębiła lek. Agata Stalmach-Przygoda, która powiedziała wprost: "Kiedyś wstydziłam się przyznać, że nie wiem, co pacjentowi jest. Bałam się, że pomyśli, że ma nieprofesjonalnego lekarza".

Jak sytuacja wygląda obecnie? Czy nieprzyznanie się do niewiedzy jest naprawdę takie złe? Koniecznie zobacz webinar "10 błędów w komunikacji z pacjentem. Sprawdź, czy nie masz jednego z nich na sumieniu".

Antonina Doroszewska, Anna Rosada, Agata Stalmach-Przygoda w MEDtalk

Dr n. społ. Antonina Doroszewska zajmuje się komunikacją medyczną. Prowadzi zajęcia ze studentami kierunków medycznych i personelem medycznym na temat kompetencji komunikacyjnych. Pracuje w Studium Komunikacji Medycznej Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

Lek. Anna Rosada jest asystentką dydaktyczną w Studium Komunikacji Medycznej na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym. Pracuje również w przychodni POZ w Pruszkowie. Przygotowuje materiały edukacyjne dla pacjentów, które można otrzymać od lekarza w gabinecie.

Lek. Agata Stalmach-Przygoda to lekarka rodzinna, która pracuje w Krakowie. Jest również starszym wykładowcą w Centrum Innowacyjnej Edukacji Medycznej Collegium Medicum w Krakowie.

Przeczytaj źródło