Volkswagen pokazał najmocniejszego seryjnie produkowanego Golfa. Powstał na jubileusz modelu

1 tydzień temu 23
Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
  • Volkswagen uczci 50 lat produkcji Golfa GTI jego specjalną, jubileuszową edycją
  • Samochód jest najmocniejszym seryjnym Golfem w historii modelu
  • Auto ustanowiło też rekord na północnej pętli toru Nurburgring

Przez 50 lat, od kiedy (prawie, bo okrągła rocznica przypada w przyszłym roku) powstaje Volkswagen Golf GTI, powstało go już ponad 2,5 miliona egzemplarzy. Volkswagen uczci tę rocznicę wprowadzając na rynek w przyszłym roku specjalną edycję Golfa GTI.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Volkswagen Golf GTI EDITION 50 — najmocniejszy seryjny Golf w historii

— "Golf GTI EDITION 50 to nasze najmocniejsze i najszybsze GTI do tej pory. Dzięki opcjonalnemu pakietowi GTI Performance, przenieśliśmy ideę GTI na inny poziom" – mówi o nowej edycji samochodu Sebastian Willmann, szef działu rozwoju podwozia i dynamiki jazdy w Volkswagenie.

Edycja specjalna dostała z tej okazji, dostrojone do potrzeb nowego modelu adaptacyjne zawieszenie DCC, blokadę mechanizmu różnicowego przedniej osi i precyzyjny, progresywny układ kierowniczy. Dzięki tym zmianom kierowca nowego Golfa dostać ma do ręki zorientowany na osiągi model specjalny o wyjątkowym charakterze. Sebastian Willmann twierdzi, że inżynierom udało się podnieść poziom przyczepności przedniej osi, jednocześnie uzyskując bardzo neutralną charakterystykę prowadzenia. Zawieszenie jest obniżone o 15 mm w porównaniu do standardowego Golfa.

Samochód dostał także więcej mocy. VW postawił na tubodoładowaną, dwulitrową jednostkę — modyfikacją silnika z Golfa GTI Clubsport o mocy 300 KM. W edycji specjalnej na pięćdziesięciolecie Golfa GTI inżynierowie wykrzesali z niego 325 KM. W stosunku do "zwykłego" Golfa GTI to aż o 60 KM więcej. Maksymalny moment obrotowy silnika Golfa GTI EDITION 50 został zwiększony do 420 Nm. Golf GTI Clubsport ma 400 Nm, Golf GTI 370 Nm.

Volkswagen Golf GTI EDITION 50 z opcjonalnym pakietem GTI Performance

Jeśli ktoś zachce mieć jeszcze więcej sportowego charakteru, będzie mógł do nowego Golfa zamówić pcjonalny pakiet GTI Performance z wyczynowym zawieszeniem. Zawieszenie jest dodatkowo obniżone o 5 mm, Golf GTI EDITION 50 z pakietem GTI Performance jest więc o 20 mm niższy od standardowego Golfa.

Dzięki temu zawieszeniu Golf znacznie bardziej bezpośrednio ma reagować na ruchy kierownicą i ma mieć mniejszą tendencję do przechyłów. Auto ma mniej się przechylać także przy dynamicznym przyspieszaniu. W pakiecie znalazły się też opony semi-slick Bridgestone Potenza Race, 19-calowe kute felgi Warmenau oraz układ wydechowy R-Performance z tytanowym tłumikiem.

Volkswagen Golf GTI EDITION 50 — wyróżnia się detalami

Jak przystało na specjalną edycję, nowy Golf dostał porcję specjalnych, wyróżniających go "smaczków" — m.in. sportowe fotele ze wzorem w kratkę, elementami w kolorze Racing Green, i z czerwonymi pasami bezpieczeństwa. Nowa jest także kierownica, z umieszczonym na jej dole znaczkiem GTI 50.

Na zewnątrz Golfa GTI EDITION 50 będzie można poznać po logo GTI 50 na tylnym spojlerze i po wewnętrznej stronie lusterek bocznych. Auto ma też specjalne listwy na progach drzwi, lakierowany na czarno dach, czarne obudowy lusterek zewnętrznych i czarne końcówki rur wydechowych oraz pasek na progach z gradientem kolorów od czerni do czerwieni. Do wyboru będzie pięć kolorów — biały Pure, czarny Moonstone, czarny metalik Grenadilla oraz zarezerwowane wyłącznie dla modelu jubileuszowego zielony metalik Dark Moss i czerwony Tornado.

Volkswagen Golf GTI EDITION 50 — najszybszy Golf na Nurburgringu

W kwietniu 2025 r. nowy samochód pokazał swój potencjał na północnej pętli toru Nurburgring. Zawodowemu kierowcy wyścigowemu Benjaminowi Leuchterowi udało się "wykręcić" jubileuszowym Golfem wynik 7:46,13, czym ustanowił najszybsze okrążenie "Zielonego Piekła", jakie kiedykolwiek pokonał produkowany seryjnie Golf.

Przeczytaj źródło