Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
- Dobrze dbasz o zdrowie? Odpowiesz na te pytania i poznaj swój Indeks Zdrowia!
- Więcej takich historii znajdziesz na stronie głównej Onetu
Badanie przeprowadzono na trzech grupach uczestników, którzy pisali eseje SAT przy użyciu różnych narzędzi: ChatuGPT, wyszukiwarki Google oraz bez żadnego wsparcia. Analiza aktywności mózgu za pomocą EEG wykazała, że użytkownicy ChatuGPT mieli najniższe zaangażowanie mózgu i osiągali gorsze wyniki na poziomie neuronalnym, językowym i behawioralnym.
Grupa korzystająca z ChatuGPT pisała eseje, które były do siebie bardzo podobne i pozbawione oryginalności. Nauczyciele oceniający prace określili je jako "bezduszne". Z kolei osoby piszące bez wsparcia technologii wykazały najwyższą łączność neuronalną, co wiązało się z większym zaangażowaniem i zadowoleniem z napisanych esejów.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoWpływ AI na młodszych użytkowników
Autorzy badania sugerują, że korzystanie z dużych modeli językowych, takich jak ChatGPT, może zaszkodzić procesowi uczenia się, zwłaszcza u młodszych użytkowników. Wyniki badania nie zostały jeszcze zrecenzowane przez ekspertów, ale główna autorka, Nataliya Kosmyna, podkreśla, że ważne jest wczesne opublikowanie wyników z obawy przed negatywnymi skutkami dla rozwoju mózgu.
- Może cię zainteresować: Ta wada mózgu niszczy układ nerwowy. Lekarze często ją przeoczają
Kosmyna zwraca uwagę na potrzebę opracowania odpowiednich regulacji prawnych oraz testowania narzędzi AI przed ich wdrożeniem. Obawia się, że rosnące poleganie na AI dla wygody może w dłuższej perspektywie zaszkodzić rozwojowi mózgu, zwłaszcza u dzieci.
Przyszłość AI w edukacji i pracy
Kosmyna i jej zespół pracują nad kolejnym badaniem dotyczącym wpływu AI na inżynierię oprogramowania i programowanie. Wstępne wyniki wskazują na jeszcze gorsze efekty niż w przypadku pisania esejów. Wiele firm planuje zastąpić początkujących programistów AI, co może ograniczyć krytyczne myślenie i kreatywność wśród pracowników.
Badanie podkreśla, że choć AI może wspierać procesy uczenia się, kluczowe jest, aby najpierw myśleć samodzielnie, a dopiero potem korzystać z technologii. W przeciwnym razie, jak sugerują autorzy, może dojść do osłabienia zdolności poznawczych i kreatywności.
Źródło informacji: Polska Agencja Prasowa