Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
Dawniej producenci samochodów i mechanicy rekomendowali, aby wymieniać olej silnikowy co 10 tys. km lub co 12 miesięcy. Jednak zmiany technologiczne i działania marketingowe doprowadziły do wydłużenia interwałów między kolejnymi serwisami olejowymi. Rzeczywiście, współczesne oleje syntetyczne zapewniają wyższą jakość, wykazując większą odporność na działanie wysokich temperatur i bardziej skuteczną ochronę podzespołów przed zużyciem. Nawet one mają jednak fizyczne i chemiczne ograniczenia, które powodują utratę cennych właściwości z upływem czasu.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoDo czego potrzebny jest olej silnikowy i jak wpływa na jazdę?
Podczas normalnej eksploatacji olej jest wystawiony na wysokie temperatury oraz ciągłe mieszanie w silniku, co z czasem pogarsza jego możliwości smarne. Do tego dochodzą zanieczyszczenia, takie jak drobiny metalu czy pozostałości spalania, przechodzące do układu olejowego. W przypadku jednostek napędzanych olejem napędowym dodatkowym kłopotem jest sadza, która potrafi dostawać się do środka i przyspieszać proces degradacji.
Jeszcze trudniej jest w samochodach, które jeżdżą głównie po mieście. Bez osiągnięcia optymalnej temperatury roboczej łatwo o nadmiar wilgoci. Krótkie odcinki drogi oraz częste zatrzymywanie się sprawiają, że woda zaczyna się kondensować, a olej nie zdąży nagrzać się do rekomendowanej przez producenta temperatury, co pogarsza jego możliwości smarne.
Kiedy wymienić olej silnikowy?
Przebieg to niejedyny wyznacznik zużycia oleju. Nawet samochód parkujący w garażu przez długi czas potrzebuje regularnego serwisowania. Proces starzenia i utleniania zachodzi niezależnie od tego, czy pojazd jest często używany. Dlatego większość specjalistów poleca wymieniać olej co 15 tys. km lub raz w roku — w zależności od tego, co nastąpi wcześniej.
Po czym poznać, że samochód „prosi” o wymianę oleju silnikowego?
Jest kilka symptomów, które mogą wskazywać, że samochód „prosi” o wymianę oleju. Do najczęstszych z nich należą: głośniejsza praca silnika, spadek osiągów i większe zużycie paliwa, nieprzyjemny zapach spalenizny oraz nierówna praca silnika na jałowym biegu. Jeśli dostrzeżesz któreś z nich, lepiej poproś o konsultację mechanika.
Warto przypomnieć, że wraz z olejem warto wymienić filtr oleju. Stary może negatywnie wpłynąć na pracę silnika.