Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
UKE podaje, że liczba użytkowników płatnych usług telewizyjnych w 2024 roku była wyższa o 1,8 proc. w stosunku do 2023 roku i wyniosła 11,1 mln. Polacy najczęściej wybierali telewizję satelitarną (41,8 proc.) i kablową (38,7 proc.), udział IPTV wyniósł 19,3 proc. Wartość rynku wzrosła o 1,4 proc. w porównaniu do 2023 r. i osiągnęła poziom 6,9 mld zł.

Polsce nie grożą tak spektakularne spadki popularności tradycyjnych operatorów płatnej telewizji, jakie mają miejsce w Stanach Zjednoczonych. Faktem jest jednak, że coraz więcej widzów przekonuje się do serwisów streamingowych typu Netflix, Amazon Prime Video, Disney+, Max, Polsat Box Go, Canal+. Do usług streamingowych potrzebne jest szybkie i nieemitowane łącze internetowe. Takowe zapewniają operatorzy kablowi.
UKE prognozuje dalsze spadki satelity
Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej
Niedawno przedstawiciele Cyfrowego Polsatu przyznali, że są „pod lekką presją”, jeśli chodzi o popularność telewizji satelitarnej. Z raportu UKE wynika, że udział firmy pod względem liczby użytkowników telewizyjnych wyniósł w 2024 roku 25,5 proc. (w 2023 było to 26,8 proc., a w 2022 28,1 proc.). W podobnej sytuacji był Canal+ (2024 - 17,3 proc., 2023 - 18,9 proc., 2022 - 19,5 proc.).

Zupełnie inaczej wygląda sytuacja operatorów światłowodowych. Udział Play w 2024 roku wyniósł 17,5 proc. (w 2023 14,8 proc.), a Vectry 11,2 proc. (w 2023 8,2 proc., w 2022 8,1 proc.). Dość stabilne są wyniki Orange Polska, który odchodzi od satelity na rzecz IPTV. W 2024 roku firma miała 8,9 proc. udziału w rynku, rok wcześniej 8,7 proc., dwa lata temu 8,8 proc.
UKE prognozuje, że udział telewizji satelitarnej spadnie z 41,8 proc. w 2024 roku do 31,5 proc. w 2028. Udział telewizji kablowej ma wzrosnąć z 38,7 proc. do 41,9 proc. w tym samym okresie. Podobnie ma zyskiwać popularność IPTV. Udział tej technologii wzrośnie z 19,3 proc. do 26,4 proc.

UKE przedstawił też dane odnośnie udziałów operatorów pod względem przychodów z płatnej telewizji. Liderem w 2024 roku był Canal+ (25,8 proc., w 2023 25,9 proc., w 2023 26,2 proc.). Kolejne miejsca zajęły: Cyfrowy Polsat (21,7 proc., w poprzednich latach 22,0 proc., 23,1 proc.), Play (15,2 proc., rok wcześniej 16,4 proc.) i Vectra (11,6 proc., wcześniej 8,0 proc. i 7,3 proc.) oraz Orange (6 proc., a wcześniej 5,9 proc., 5,8 proc.).

Przychody telewizji satelitarnej stanowiły w zeszłym roku 46,8 proc. wszystkich przychodów płatnej telewizji (w poprzednich latach 49,6 proc. i 50,7 proc.). W przypadku telewizji kablowej w technologii HFC było to 38,8 proc. (wcześniej 38,7 proc., 38,8 proc.). Przychody IPTV wyniosły 14,3 proc. (wcześniej 11,6 proc., 10,5 proc.).