Shein wywiera presję na Brytyjczyków. Spółka złożyła poufny wniosek w Hongkongu

2 dni temu 7
Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
WAKACJE NA GIEŁDZIE

2025-07-08 11:28

publikacja
2025-07-08 11:28

Jak donosi Financial Times, internetowy gigant mody typu fast fashion, Shein, złożył poufny wniosek o przeprowadzenie pierwszej oferty publicznej (IPO) w Hongkongu. Według dziennika celem spółki ma być wywarcie presji na brytyjskich regulatorów, żeby przyspieszyć proces notowania na giełdzie w Londynie.

Shein wywiera presję na Brytyjczyków. Spółka złożyła poufny wniosek w Hongkongu
Shein wywiera presję na Brytyjczyków. Spółka złożyła poufny wniosek w Hongkongu
fot. CéZaro De Luca / / FORUM

W ubiegłym tygodniu Shein złożył na giełdzie w Hongkongu projekt prospektu emisyjnego i zwrócił się o zgodę na debiut do Chińskiej Komisji Regulacyjnej ds. papierów wartościowych - podał "Financial Times", powołując się na dwa źródła zaznajomione ze sprawą.

Według dziennika, założona przez Chińczyków, lecz kierowana z Singapuru spółka odzieżowa, liczy na to, że groźba utraty pozycji na rynku, skłoni brytyjski organ regulacyjny do złagodzenia wymogów i przyspieszenia trwającego od wielu lat procesu wejścia Shein na giełdę w Londynie. 

Jak opisywaliśmy w zeszłym tygodniu, London Stock Exchange mierzy się obecnie z poważnymi problemami. W pierwszej połowie 2025 r. wartość IPO na LSE spadła do najniższego poziomu od 30 lat i była niższa niż suma pozyskana w tym samym czasie w ramach dwóch debiutów na giełdzie w Warszawie. Co więcej, opuszczenie Londynu, jako głównego miejsca notowań, rozważa największa giełdowa spółka - AstraZeneca.

Shein zdaje sobie sprawę z położenia brytyjskiego rynku akcji i według "Financial Times" zamierza wykorzystać je jako kartę przetargową. Dokonana dwa lata temu prywatna wycena spółki wyniosła 66 mld dolarów, co przełożyłoby się prawdopodobnie na największy od lat debiut na London Stock Exchange.

Na uzyskanie zgody na wejście na giełdę w Londynie, chińska spółka oczekuje już od 18 miesięcy. Wątpliwości organów regulacyjnych dotyczą m.in. ryzyka politycznego. Jak przypomniał "Financial Times", w styczniu tego roku Liam Byrne, przewodniczący komisji ds. biznesu i handlu Izby Gmin, napisał do szefa FCA (brytyjski odpowiednik KNF), wyrażając wątpliwości względem Shein.

Byrne donosił w swoim liście, że jego komisja “miała trudności z otrzymaniem przejrzystych odpowiedzi od Sheina na temat ich praktyk biznesowych”. Bez odpowiedzi pozostało np. pytanie o to, czy spółka wykorzystuje w swoich ubraniach bawełnę z Sinciangu, regionu, w którym według podejrzeń Zachodu korzysta się z pracy przymusowej Ujgurów.

Oprócz tego według ustaleń szwajcarskiej grupy obrońców praw człowieka Public Eye, która rozmawiała z 13 pracownikami z sześciu chińskich fabryk zaopatrujących Shein, na porządku dziennym była tam praca po 75 godzin w tygodniu. Wywiady z zatrudnionymi przeprowadzono w połowie 2023 roku, a wyniki dochodzenia opublikowano w maju 2024 roku.

Firma Shein, założona w Chinach 17 lat temu i mająca siedzibę w Singapurze, korzysta z ubrań i materiałów dostarczanych jej przez tysiące producentów z Chin, a następnie sprzedaje ją po bardzo niskich cenach na całym świecie. Ogromną popularność przyniosły koncernowi sprawnie prowadzony marketing w mediach społecznościowych - głównie TikToku oraz Instagramie, TikToku.

Zgodnie z wynikami spółki za 2024 rok na jej kontach znajduje się 12 mld dolarów w gotówce. Sprzedaż Shein wzrosła w tym czasie o 19% do 38 mld dolarów, ale zysk netto spadł o prawie 40% do 1 mld dolarów, głównie przez konkurencję ze strony Temu. 

Shein, który początkowo przymierzał się do IPO w Stanach Zjednoczonych, nie szczędził pieniędzy na lobbing. Co ciekawe wśród konsultantów spółki znajdował się zaufany człowiek Donalda Trumpa, Kash Patel, który zrezygnował z pracy dla Chińczyków dopiero po zatwierdzeniu go na stanowisku dyrektora FBI (ma wciąż udziały firmy o wartości od 1 do 5 mln dolarów). Pomimo tych zabiegów wizja wejścia Shein na nowojorską giełdę jest znacznie bardziej odległa niż w przypadku Londynu.

MM

Źródło:

Tego jeszcze nie grali! Dokładają drona DJI do karty kredytowej w Citi Handlowym

Tego jeszcze nie grali! Dokładają drona DJI do karty kredytowej w Citi Handlowym

Powiązane: Moda, odzież, ubrania, przemysł tekstylny

Polecane

Najnowsze

Popularne

Przeczytaj źródło