Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
Michał Rachoń, Tomasz Sakiewicz i Jarosław Olechowski, fot. x.com/OlechowskiJarek
Miniony rok dla Telewizji Republika był przełomowy pod wieloma względami. Stacja od przełomu 2023 i 2024 roku, gdy rozpoczęto zmiany w mediach publicznych, notowała ogromne wzrosty oglądalności. Do jej zespołu stopniowo dołączyło wielu znanych dziennikarzy pracujących z Telewizji Polskiej za rządów PiS (pierwszymi byli Michał Rachoń i Danuta Holecka).
Republika stopniowo rozbudowywała ramówkę o kolejne programy, głównie publicystyczne. Natomiast w lipcu 2024 roku dzięki koncesji przyznanej przez KRRiT zaczęła emisję naziemną, co przełożyło się na kolejne wzrosty oglądalności.
CZYTAJ TEŻ: Republika 2 może trafić do naziemnej telewizji cyfrowej
Natomiast z końcem ub.r. stacja przeniosła się ze swojej dotychczasowej siedziby do nowej, w tzw. błękitnym wieżowcu w centrum Warszawy, gdzie uruchomiła nowe studio.
Reklamy nie nadążają za oglądalnością
Jak te zmiany odzwierciedliły się w wynikach finansowych Telewizji Republika? Spółka w 2024 roku wypracowała 39,12 mln zł przychodów sprzedażowych, co wobec 23,63 mln rok wcześniej oznacza wzrost o 65,5 proc.
Zdecydowaną większość tych kwot stanowią przychody reklamowe, ponieważ Republika osiąga nieznaczne wpływy z dystrybucji od operatorów platform satelitarnych i sieci kablowych (jest u nich na odległych pozycjach na listach kanałów, udostępnia swój streaming na YouTubie, a od lipca ub.r. jest w telewizji naziemnej). Dynamikę wpływów z reklam osłabił bojkot ogłoszony przez wielu marketerów, po tym jak na antenie stacji pojawiły się nienawistne wypowiedzi Marka Króla i Jana Pietrzaka.
Jak analizowaliśmy szczegółowo, w 2024 roku stopniowo malała liczba spotów emitowanych w TV Republika. W grudniu 2023 roku stacja pokazała 15 491 reklam od 195 marek, a w grudniu 2024 roku – już tylko 5041 spotów od 106 brandów. Żeby zapełnić bloki reklamowe, wprowadzała do nich więcej spotów z telezakupami.
Za to udział Republiki w rynku oglądalności poszedł w górę z 0,11 proc. w listopadzie 2023 roku do 4,76 proc. rok później, zaś w czerwcu br., jak niedawno opisywaliśmy, sięgnął 7,18 proc.
CZYTAJ TEŻ: „Gazeta Polska” urosła. Duży zysk dzięki darowiznom
Ponad 30 mln zł od widzów
Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej
Podobnie ważnym źródłem przychodów Republika co reklamy są od ponad roku wpłaty od widzów. Stacja bardzo intensywnie zachęca do przekazywania darowizn zarówno bezpośrednio jej, jak też powiązanej z mediami Tomasza Sakiewicza Fundacji Niezależne Media.
Od jesieni ub.r. promuje na antenie zbiórki na konkretne cele. Pozyskała w ten sposób m.in. milion zł na ściany monitorów wideo, 600 tys. zł na scenografię, milion zł na kamery w studiu, kolejny milion na system oświetlenia studia oraz 500 tys. zł na „system ochrony przed bodnarowcami”. Obecnie na finiszu jest rekordowo duża zbiórka: 5 mln zł na wóz transmisyjny.
Efekty? W 2023 roku pozostałe przychody operacyjne firmy wyniosły 4,2 mln zł, zaś w ub.r. było to już 34,53 mln.
Skok wydatków
Gdyby nie owe wpłaty, Republika byłaby na potężnym minusie: na poziomie sprzedażowym brutto, czyli bez uwzględnienia pozostałych przychodów operacyjnych, miała w ub.r. 32,47 mln zł straty, wobec 1,47 mln zł zysku przed rokiem.
CZYTAJ TEŻ: Republika najlepsza na YouTube. Nieoczywisty lider w rankingu dziennikarzy na X
To skutek ogromnego, ponad trzykrotnego wzrostu kosztów operacyjnych: z 22,16 do 71,59 mln zł. Wydatki na usługi obce poszybowały z 14,94 do 50,93 mln zł, na wynagrodzenia – z 5,96 do 14,64 mln, a na zużycie materiałów i energii – z 535,9 tys. do 2,79 mln. W ub.r. nadawca zatrudniał średnio 23 pracowników etatowych.
Firma sporo wydała też na sprzęt: w sprawozdaniu liczba zakupów w tym obszarze z 2024 roku liczy 46 pozycji (to m.in. kamery, serwery, komputery montażowe, routery), zaś tych z pierwszej połowy br. – 26 (na czele z wyposażeniem nowego studia).
Na koniec ub.r. rzeczowe aktywa trwałe Republiki były warte już 3,15 mln zł (z czego 2,46 mln przypadało na te pozostające w budowie, a więc głównie nowe studio), podczas gdy rok wcześniej było to 389,3 tys. zł.
Zysk na pokrycie wcześniejszych strat
Zysk brutto poszedł w dół z 4,56 do 1,23 mln zł, a przy spadku kwoty naliczonego podatku dochodowego z 1,08 mln do 283,5 tys. zysk netto zmalał z 3,48 mln do 947 tys. Akcjonariusze stacji postanowili przeznaczyć go w całości na pokrycie wcześniej zanotowanych strat.
Owe straty na koniec ub.r. wynosiły 25,61 mln zł. Rok do roku kapitał zakładowy spółki zwiększył się z 5,9 do 6,5 mln zł, a łączne kapitały własne – z 3,89 do 7,84 mln.
W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2024, a poprzedni – 2023