Kolejny ruch w PKP Cargo. Jest plan restrukturyzacyjny spółki

6 dni temu 10
Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.

PKP Cargo poinformowało, że plan restrukturyzacyjny przewiduje wdrożenie środków mających na celu przywrócenie rentowności spółki, zapewnienie jej długoterminowego rozwoju oraz odzyskanie pełnej zdolności do regulowania zobowiązań.

Plan restrukturyzacyjny PKP Cargo

Jak wskazano, plan zakłada w szczególności: stabilizację sytuacji finansowej w krótkim okresie poprzez działania nakierowane na optymalizację przepływów pieniężnych, renegocjację zobowiązań finansowych, redukcję kosztów oraz zwiększenie przychodów, m.in. poprzez rozwój współpracy z kluczowymi klientami, przeprowadzenie kompleksowych działań restrukturyzacyjnych obejmujących okres do 2031 r., dalszy rozwój działalności podstawowej, tj. przewozów kolejowych, przy jednoczesnym ograniczaniu obecności na schyłkowych rynkach, w tym poprzez stopniowe wygaszanie działalności w segmencie przewozów węgla oraz koncentrację na segmencie przewozów intermodalnych i specjalistycznych, cechujących się wyższymi marżami i mniejszą podatnością na wahania koniunktury.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także:

Wywiad z Leszkiem Stypułkowskim - członkiem zarządu BGK

Ponadto, zgodnie z planem restrukturyzacji, mają zostać poddane kluczowe procesy operacyjne mające wpływ na jednostkowe koszty świadczenia usług i ich rentowność, struktura organizacyjna spółki, podział kompetencji między spółką a podmiotami zależnymi w grupie kapitałowej, aktywa trwałe oraz działalność sprzedażowa.

PKP Cargo planuje, że realizacja kluczowych inicjatyw restrukturyzacyjnych obejmie okres od lipca 2025 r. do grudnia 2026 r.

Plan restrukturyzacji obejmuje model spłaty zadłużenia sięgającego niemal 3 mld zł, będącego "wynikiem wieloletnich zaniedbań oraz stanowiącego przyczynę rozpoczęcia postępowania sanacyjnego (restrukturyzacji uzdrawiającej)".

Zawiera też inicjatywy poprawiające efektywność operacyjną, m.in. poprzez reorganizację i automatyzację procesów operacyjnych oraz utrzymanie dyscypliny kosztowej. Zostały w nim też zaznaczono inicjatywy rozwojowe.

Spółka poinformowała również, że w przypadku skutecznego wdrożenia zaplanowanych działań - zgodnie z planem restrukturyzacyjnym - w 2031 r. możliwe będzie osiągnięcie zysku EBITDA na poziomie ok. 1 mld 296 mln zł.

Ponadto udział kosztów świadczeń pracowniczych w strukturze kosztów ogółem może zostać obniżony z ok. 45 proc. do ok. 31 proc.

Zmianie ulegnie też struktura przychodów, m.in. poprzez spadek udziału przychodów z przewozów węgla kamiennego do 13 proc. oraz wzrost udziału przewozów intermodalnych do 19 proc. w 2031 r.

Rozmawiają o nowym systemie wynagrodzeń

W planie restrukturyzacyjnym znalazła się również informacja, że główny akcjonariusz PKP Cargo rozważa możliwość udzielenia pożyczki w wysokości do 500 mln zł na działalność operacyjną.

W lipcu 2024 r. sąd otworzył postępowanie restrukturyzacyjne PKP Cargo. Pierwotnie PKP Cargo miało przedstawić plan restrukturyzacyjny do końca lutego 2024 roku, ale 27 lutego spółka poinformowała, że zarządca masy sanacyjnej PKP Cargo złożył do sądu wniosek o przedłużenie tego terminu do 30 czerwca 2025 r.

W lipcu ubiegłego roku zarząd spółki zdecydował o przeprowadzeniu zwolnień grupowych przez zakłady i centralę spółki. Efektem tego procesu było zmniejszenie zatrudnienia o 3665 pracowników. Obecnie PKP Cargo zatrudnia ok. 10 tys. osób.

Na początku czerwca tego roku PKP Cargo po raz kolejny poinformowało, że zamierza przeprowadzić zwolnienia grupowe. Tym razem zwolnienia miałyby objąć do 1041 pracowników w 2025 roku oraz do 1388 w 2026 roku.

Grupa PKP Cargo oferuje usługi logistyczne, łącząc transport kolejowy, samochodowy oraz morski. Świadczy samodzielne przewozy towarowe na terenie Polski, Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Holandii, Węgier, Litwy i Słowenii. W lipcu 2024 r. sąd otworzył postępowanie restrukturyzacyjne PKP Cargo.

Źródło:

PAP

TOP WYRÓŻNIONE

(tylko zalogowani)

Jan K.

2 min. temu

PKP Cargo zostało zarżnięte decyzją PISu z 2022r aby firma przymusowo rozwoziła po Polsce importowany węgiel i PKP musiało zerwać dotychczasowe kontrakty z czego skwapliwie skorzystał między innymi Deutche Bahn-po prostu przejęli klientów, którzy do PKP już nie wrócili. W ten sposób PIS utopił dobrze działającą firmę. Swoją drogą jakim to sposobem pisowscy fachmani doprowadzili do tego że zabrakło nam węgla, którego mamy ponoć na 200 lat

Przeczytaj źródło