- GDDKiA zaprezentowała cztery warianty przebiegu zachodniej części Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW)
- Warianty trasy różnią się przebiegiem głównie w rejonie Wyszogrodu i miejscem połączenia z DK92
- Konsultacje społeczne dotyczące projektu rozpoczną się we wrześniu. Mieszkańcy mogą zgłaszać opinie do 3 października
- Budowa OAW ma na celu odciążenie infrastruktury drogowej w Warszawie i poprawę przepustowości tras wokół stolicy
"Duża" obwodnica Warszawy powoli zaczyna wychodzić ze sfery marzeń – dokładnie po 14 latach od pojawienia się w Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030. Zatrudniona przy projekcie firma Transprojekt Warszawa dostarczyła już GDDKiA propozycje czterech wariantów przebiegu zachodniej części Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW). Drogowcy podzielili ją na dwa odcinki: od S10 do DK92 i od DK92 do S7. Konsultacje społeczne wystartują we wrześniu i będą trwać do początku listopada.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoGDDKiA podała cztery propozycje przebiegu "dużej" obwodnicy Warszawy (OAW)
W ramach opracowywanego Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) zaproponowano cztery warianty przebiegu nowej trasy biegnącej od planowanej nitki S10 do gotowej już trasy S7. Jeden z nich zakłada poprowadzenie OAW w śladzie istniejącej drogi krajowej nr 50.
Warianty zielony, czerwony i błękitny omijają Wyszogród od zachodu, natomiast wariant niebieski przebiega po wschodniej stronie miasta. Wszystkie kończą się na przecięciu z DK92, jednak ich dokładne lokalizacje różnią się w zależności od wariantu – zielony, czerwony i niebieski łączą się z DK92 w gminie Nowa Sucha, a błękitny w gminie Sochaczew.
Foto: / GDDKiA
Foto: / GDDKiA
Foto: / GDDKiA
Konsultacje społeczne w sprawie przebiegu OAW. Oto terminarz
GDDKiA zapowiada szeroko zakrojone konsultacje społeczne. Spotkania informacyjne w każdej z gmin odbędą się w dwóch turach – w godzinach 11.00-15.00 projektanci będą odpowiadać na indywidualne pytania mieszkańców (nie trzeba się zapisywać), natomiast o 16.00 rozpocznie się spotkanie ogólne, podczas którego przedstawione zostaną szczegóły wszystkich wariantów przebiegu trasy.
Harmonogram pierwszych spotkań informacyjnych:
-
Gmina Naruszewo – 4 września, świetlica wiejska w Nacpolsku.
-
Gmina Mała Wieś – 5 września, sala konferencyjna Urzędu Gminy.
-
Gmina Młodzieszyn – 9 września, sala gimnastyczna Szkoły Podstawowej.
-
Gmina Brochów – 10 września, OSP w Przęsławicach.
-
Gmina Wyszogród – 11 września, OSP w Wyszogrodzie.
-
Gmina Rybno – 15 września, sala gimnastyczna Szkoły Podstawowej.
-
Gmina Nowa Sucha – 16 września, OSP w Kozłowie Szlacheckim.
-
Gmina Sochaczew – 18 września, sala gimnastyczna Szkoły Podstawowej w Kątach.
Mieszkańcy nie muszą przychodzić na spotkanie, żeby zgłosić swoje uwagi. Od czwartku 21 sierpnia mogą w dowolnym czasie zapoznać się ze szczegółowymi informacjami na stronie projektu (oaw-s10-dk92.pl), a później przekazać swoje opinie – mailowo (skan formularza) lub tradycyjną pocztą na adres biura projektowego. Zgłoszenia zostaną dokładnie przeanalizowane i na ich podstawie będą wprowadzane możliwe korekty przebiegu trasy. GDDKiA czeka na opinie mieszkańców do 3 października 2025 r.
Co dalej z "dużą" obwodnicą Warszawy (OAW)?
Prace nad OAW są prowadzone już od 2019 r., kiedy to zakończono pierwsze studia koncepcyjne. W 2022 r. podpisano umowę z Transprojekt Warszawa na opracowanie dokumentacji projektowej dla zachodniego odcinka, której koszt wynosi około 8,5 mln zł. Po zakończeniu konsultacji i analiz (druga połowa 2026 r.) GDDKiA planuje złożyć wniosek o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU). Analiza uwzględni kryteria społeczne, środowiskowe, techniczne i ekonomiczne, co pozwoli na wybór najkorzystniejszego wariantu trasy.
Wstępny plan OAW, czyli Obwodnicy Aglomeracji WarszawskiejGDDKiA / GDDKiA
Równolegle trwają przygotowania do ogłoszenia przetargu na STEŚ dla wschodniej części OAW. Ten fragment ma połączyć S7 na północ od Warszawy z S7 na południu, tworząc drugi, większy pierścień wokół stolicy. Budowa Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej to jeden z priorytetów Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku. Jego celem jest odciążenie istniejącej infrastruktury drogowej stolicy i poprawa przepustowości sieci komunikacyjnej w regionie.