Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
Redakcja26.06.2025 (11:21)
Co najmniej 5 proc. używanych samochodów w Polsce miało cofany licznik przebiegu - wynika z najnowszej analizy CARFAX. Problem dotyczy głównie aut starszych niż 15 lat, z czego aż 72 proc. to pojazdy sprowadzone z zagranicy.
Według danych z bazy ponad 23 milionów aut, średni wiek samochodu z nieprawidłowościami licznikowymi to 20 lat. Co gorsza, niemal połowa z nich miała w historii kolizje lub uszkodzenia.
Manipulacje licznikiem - cicha plaga rynku
Eksperci CARFAX nie mają wątpliwości: wykrywalność tego typu oszustw jest znacznie niższa niż rzeczywista skala zjawiska. Cofanie liczników to problem, który - mimo zmian w prawie - wciąż ma się dobrze, szczególnie w kontekście importu pojazdów.
- To cicha plaga polskiego rynku aut używanych, napędzana kultem niskiego przebiegu i masowym importem starszych samochodów. Problem generuje straty liczone w miliardach i wpływa na bezpieczeństwo na drogach - mówi Robert Lewandowski, Business Development Manager w CARFAX Polska.
Nowelizacja przepisów z 2019 roku, która wprowadziła art. 306a Kodeksu karnego (kara do 5 lat pozbawienia wolności), poprawiła statystyki wykrywalności. Nadal jednak wiele spraw jest umarzanych - najczęściej z powodu braku możliwości ustalenia sprawcy.
Volkswagen, Opel i Renault najczęściej z cofanym przebiegiem
W analizowanych przypadkach najczęściej manipulacje dotyczyły:
● Volkswagena - 14 proc. przypadków,
● Opla, Renault, Audi i Forda - po 7 proc.
Co istotne, 82 proc. pojazdów z cofniętym licznikiem miało ponad 15 lat, a 47 proc. było wcześniej uszkodzonych. Dla porównania - w całej bazie używanych aut tylko 39 proc. ma odnotowaną szkodę.
Zagraniczne wzorce pokazują, że da się inaczej
W Belgii skuteczne okazało się wprowadzenie systemu Car-Pass, który wymusza raportowanie przebiegu przy każdej wizycie w serwisie. Dzięki temu proceder niemal zanikł.
W Polsce częściową ochronę daje:
● rejestracja przebiegu przy badaniu technicznym i kontroli drogowej (dotyczy aut krajowych),
● rękojmia konsumencka, która pozwala zwrócić pojazd, jeśli ujawniona zostanie wada w postaci cofniętego licznika - nawet jeśli sprzedający o niej nie wiedział.
- W przypadku importu kluczowa jest weryfikacja historii pojazdu sprzed rejestracji w Polsce - najlepiej po numerze VIN. Pomocne są tu komercyjne raporty, takie jak CARFAX, które agregują dane z wielu państw - podkreśla Lewandowski.
Informacja prasowa