Co nas przyciąga do platform streamingowych? Filmy i seriale ważniejsze od podcastów

5 godziny temu 52
Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.

Dla 36,1 proc. ogółu badanych Polaków kluczowym czynnikiem zachęcającym do subskrypcji jest szeroka oferta filmów i seriali. Równie ważna jest możliwość oglądania lub słuchania w dowolnym momencie (24,1 proc.). Dostęp do muzyki i podcastów jest istotny dla 8,1 proc. respondentów, a dostęp na różnych urządzeniach (smartfon, telewizor itd.) - dla 11,6 proc. Atrakcyjna cena zachęca 6,9 proc. badanych, oryginalne produkcje 3,8 proc., a brak reklam - 8,5 proc.

Mężczyźni częściej niż kobiety wskazują szeroką ofertę (39 proc. vs. 32 proc.) i brak reklam (9,4 proc. vs. 7,5 proc.) jako czynniki zachęcające. Kobiety natomiast znacznie częściej doceniają dostęp do treści na różnych urządzeniach (22,4 proc. vs. 1,9 proc. u mężczyzn) oraz możliwość oglądania ich w dowolnym momencie (28 proc. vs. 20,5 proc. u mężczyzn).

W grupie 18-29 lat najważniejszy jest dostęp na różnych urządzeniach (39,7 proc.), szeroka oferta (28,1 proc.) oraz oryginalne produkcje (9,6 proc.). Osoby w wieku 30-39 lat najbardziej cenią możliwość oglądania w dowolnym momencie (42,1 proc.) oraz dostęp do muzyki i podcastów (28,4 proc.).

Wśród respondentów w wieku 40-49 lat zdecydowanie dominuje szeroka oferta filmów i seriali (60,4 proc.) oraz brak reklam (9,2 proc.). Co ciekawe, w tej grupie wiekowej nikt nie wskazał dostępu na różnych urządzeniach ani atrakcyjnej ceny.

Dla starszych użytkowników priorytetem wygoda

Wśród 50-latków możliwość oglądania w dowolnym momencie jest najważniejsza (78,2 proc.). W grupie 60-69 lat najczęściej wybieranym czynnikiem jest szeroka oferta filmów i seriali (58,9 proc.). Na drugim miejscu - możliwość oglądania w dowolnym momencie (20,2 proc.), a następnie oryginalne produkcje (14,0 proc.) i brak reklam (4,6 proc.).

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Osoby z wykształceniem podstawowym i zasadniczym zawodowym najbardziej cenią sobie szeroką ofertę filmów i seriali (39,5 proc.) oraz dostęp na różnych urządzeniach (37,5 proc.). Atrakcyjna cena jest ważna dla 16,1 proc. z nich, a brak reklam dla 6,9 proc. 

Wśród osób ze średnim wykształceniem najważniejsza jest możliwość oglądania w dowolnym momencie (40,9 proc.) oraz szeroka oferta filmów i seriali (35,4 proc.). Dostęp do muzyki i podcastów jest istotny dla 15,3 proc., a oryginalne produkcje dla 2,1 proc. Dla osób z wykształceniem wyższym kluczowym czynnikiem jest szeroka oferta filmów i seriali (38,2 proc.) oraz brak reklam (19,2 proc.). Ważna jest również możliwość oglądania w dowolnym momencie (18,5 proc.) i oryginalne produkcje (11,3 proc.).

Wśród osób o poglądach lewicowych najczęściej wymienianymi czynnikami zachęcającymi są: dostęp na różnych urządzeniach (25,4 proc.), szeroka oferta filmów i seriali (30,7 proc.), atrakcyjna cena (10,9 proc.), oryginalne produkcje (10,1 proc.) oraz brak reklam (7,4 proc.). Dla osób o poglądach centrowych najważniejsza jest możliwość oglądania w dowolnym momencie (44,1 proc.) oraz szeroka oferta filmów i seriali (30,8 proc.). Wśród osób o poglądach prawicowych zdecydowanie dominuje szeroka oferta filmów i seriali (54,6 proc.) oraz brak reklam (16,1 proc.). Atrakcyjna cena jest ważna dla 10,3 proc. z nich, a możliwość oglądania w dowolnym momencie dla 17,8 proc.

– Analizując czynniki zachęcające do korzystania z platform streamingowych, wyraźnie widać, że Polacy cenią sobie przede wszystkim różnorodność treści i swobodę ich konsumpcji. Szeroka oferta filmów i seriali to podstawa, która przyciąga największą grupę odbiorców. Równie istotna jest elastyczność – możliwość oglądania w dowolnym miejscu i czasie, co idealnie wpisuje się w szybki styl życia współczesnych konsumentów – mówi Kamil Smogorzewski, dyrektor ds. komunikacji IBRiS.

– Widzimy też, jak preferencje zmieniają się wraz z wiekiem. Młodsi użytkownicy przykładają większą wagę do dostępu na wielu urządzeniach i oryginalnych produkcji, co świadczy o ich adaptacji do cyfrowego środowiska i poszukiwaniu unikalnych treści. Natomiast dla starszych grup wygoda i możliwość oglądania na żądanie stają się absolutnym priorytetem – dodaje.

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 27-28 czerwca 2025 roku na reprezentatywnej grupie 1070 dorosłych Polaków, metodą CATI.

Serwisy streamingowe to platformy internetowe, które umożliwiają użytkownikom dostęp do treści multimedialnych, takich jak filmy, seriale czy muzyka, bez konieczności pobierania ich na konkretne urządzenie. Opłaty za dostęp do serwisów z filmami i serialami w Polsce wahają się od kilkunastu do blisko 60 zł miesięcznie.

Przeczytaj źródło